Naantalin
kaupunginvaltuusto jatkaa työtään kaupungin hallinnon ja toimintatapojen
uudistamiseksi sekä kustannustehokkuuden lisäämiseksi.
Ensin
teimme palvelustrategian, jonka tuloksena säästämme naantalilaisten verorahoja
jatkossa n. 600 000 euroa vuosittain ja samaa työtä jatketaan tulevalla
valtuustokaudella. Nyt luottamushenkilöorganisaatio järjestellään uudelleen nykyisiä
vaatimuksia paremmin palvelevaksi, samalla jakamalla valtaa enemmän sinne,
missä asiantuntemus on, eli virkamiehille, kuitenkin niin että otto-oikeus
säilytetään luottamushenkilöillä.
Seuraava vaihe on ns. ”tavoiteorganisaatio”, jonka avulla säästyy lisää rahaa, varsinkin hallinnollisista töistä. Hoitavia käsiä ei ole syytä vähentää, sillä tarvitsemme jatkossa entistä enemmän hoivapalveluita, koska huoltosuhteemme edelleen huononee eli vanhusväestön suhteellinen osuus kasvaa Naantalissa.
Seuraava vaihe on ns. ”tavoiteorganisaatio”, jonka avulla säästyy lisää rahaa, varsinkin hallinnollisista töistä. Hoitavia käsiä ei ole syytä vähentää, sillä tarvitsemme jatkossa entistä enemmän hoivapalveluita, koska huoltosuhteemme edelleen huononee eli vanhusväestön suhteellinen osuus kasvaa Naantalissa.
Hallintosäännössä
on muutamia perusteellisia muutoksia.
Ensinnäkin sähköiset kokoukset ovat jatkossa mahdollisia ja nopeuttavat poikkeustilanteissa päätöksentekoa. Rutiiniluonteiset asiat on delegoitu viranhaltijoille. Päätöksentekoa on yksinkertaistettu ja vältetään päällekkäistä päätöksentekoa. Kaupunginhallituksen puheenjohtajan asemaa vahvistetaan ja roolia luottamushenkilöitä yhdistävänä tekijänä lisätään.
Kaikki kuntalain mukaiset johtosäännöt on koottu yhteen sääntöön, toisin kuin aiemmin, kun meillä oli monia eri johtosääntöjä. Nykyiset virastot muuttuvat toimialoiksi.
Ensinnäkin sähköiset kokoukset ovat jatkossa mahdollisia ja nopeuttavat poikkeustilanteissa päätöksentekoa. Rutiiniluonteiset asiat on delegoitu viranhaltijoille. Päätöksentekoa on yksinkertaistettu ja vältetään päällekkäistä päätöksentekoa. Kaupunginhallituksen puheenjohtajan asemaa vahvistetaan ja roolia luottamushenkilöitä yhdistävänä tekijänä lisätään.
Kaikki kuntalain mukaiset johtosäännöt on koottu yhteen sääntöön, toisin kuin aiemmin, kun meillä oli monia eri johtosääntöjä. Nykyiset virastot muuttuvat toimialoiksi.
Yleisjaosto
lopetetaan ja sen tehtävät jaetaan kaupunginhallitukselle ja konsernijaostolle.
Konsernijaosto perustetaan entisen suunnittelujaoston töiden jatkajaksi. Konsernijaoston
henkilömäärää lisätään ja asemaa konsernihallinnossa vahvistetaan. Sille
kuuluvat edelleen elinkeinotoiminnat ja yleiskaavoitus.
Saaristolautakunnan
asemaa vahvistetaan ja luodaan entistä paremmat mahdollisuudet ottaa
hoitaakseen monipuolisia saaristoon, sen asukkaisiin sekä palveluihin liittyviä
asioita.
Lautakunnat
uudistuvat seuraavasti:
Asemakaavoitus
siirtyy teknisen lautakunnalle hoidettavaksi. Rakennus- ja ympäristölautakunta
yhdistyvät lupalautakunnaksi. Tämä tarkoittaa sitä, että meillä on jatkossa
yksi lautakunta, joka käsittelee lupa- ja viranomaistoimia ja toinen, joka
toteuttaa teknisiä toimia.
Tilapalvelujaosto teki tehtävänsä eli palvelustrategian ja se lakkautetaan, tiejaosto säilyy pienempänä elimenä, jolloin maksut käsittelyistä voidaan pitää kohtuullisina.
Tilapalvelujaosto teki tehtävänsä eli palvelustrategian ja se lakkautetaan, tiejaosto säilyy pienempänä elimenä, jolloin maksut käsittelyistä voidaan pitää kohtuullisina.
Kulttuuri-
ja vapaa-aikalautakunta yhdistyvät ja sille annetaan suurempi vastuualue, joka
toivottavasti motivoi luottamushenkilöitä toiminnassa entistä enemmän. Viime
kausilla on ollut vaikeuksia saada pienet lautakunnat päätösvaltaisiksi ja
käsiteltäviä asioita on ollut vähän.
Sosiaali-
ja terveyslautakunnan yksilöjaosto jatkaa lakisääteistä ja yksittäisiin
henkilöihin liittyvien, luottamuksellisten ja salassa pidettävien asioiden
käsittelyä, mutta hyvinvointijaoston toiminta on nähty vähäiseksi ja se
lopetetaan.
Tavoitteena
on saada uudistus voimaan uuden valtuuston aloittaessa. Muutoksia uusi
valtuusto voi tehdä jatkossa tarpeen mukaan. Uuden organisaation toimivuutta
tarkastellaan määräajoin ja avoimuutta pyritään lisäämään, jotta naantalilaiset
tietävät kuka on päättänyt mitäkin ja miksi.
Mitä ajatuksia hallintosääntö herättää? Keskusteluun voit osallistua myös Facebookissa.
Jan
Lindström
Kokoomuksen valtuustoryhmän pj
Kokoomuksen valtuustoryhmän pj
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti